نیاز مشاغل، برترین سامانه ثبت آگهی و تبلیغات مشاغل در کشور
نیاز مشاغل، برترین سامانه ثبت آگهی و تبلیغات مشاغل در کشور
ورود چای به ایران

ماجرای تاریخچه ورود چای به ایران

ماجرای تاریخچه ورود چای به ایران، دوران ایران باستان قهوه یکی از نوشیدنی‌های معروف و پرکاربرد ایران بوده است. به همین دلیل زمانی که بازرگانان و تاجران چای را برای اولین بار به ایران وارد کردند؛ استقبال خوبی از این نوشیدنی گوارا شد. به طوری که افراد بسیاری این نوشیدنی بی‌نظیر را جایگزین قهوه کردند.طبق شواهد مطرح شده، تاریخچه چای در ایران حدود 110 سال قدمت دارد. با نیاز مشاغل همراه باشید.

ماجرای تاریخچه ورود چای به ایران

انواع چای سیاه، سفید، سبز و اولانگ از همین گیاهی که در باغات ایران مشاهده می‌کنیم؛ به دست می‌آیند. نام این گیاه زیبا کاملیا سیننسیس است. در این مقاله قصد داریم که به بررسی این موضوع بپردازیم که منشا انواع ایرانی این گیاه از کجا بوده است.

کاشف السلطنه ملقب به پدر چای ایران

آقا محمدخان قاجار قوانلو، مشهور به چایکار، در تاریخ 1 فروردین 1244 به دنیا آمد و درگذشتش در تاریخ 31 فروردین 1308 رخ داد. او یک دیپلمات، اصلاح‌طلب، نویسنده و مشروطه‌خواه در دوره قاجار و پهلوی بود. این فرد تلاش کرد تا کشت و مصرف چای را در ایران رواج دهد و موفق به این کار شد. به همین دلیل او به عنوان «پدر چای ایران» شناخته می‌شود.

تاریخچه چای

چه کسی طبخ چای را در ایران بومی‌سازی کرد

لازم به ذکر است که پیش از کاشف‌السلطنه در سال 1261 ناصرالدین شاه نیز با رواج مصرف چای در ایران برخی از افراد تحصیل‌کرده را برای ورود بذر این گیاه و شیوه‌های فرآوری و تولید به خارج اعزام کرده بود. اما تاریخچه چای در ایران و کشت بذر چای در آن دوره با موفقیت انجام نشد. اقدام خوبی که در آن دوره صورت گرفت؛ این بود که در زمان صدر اعظم ناصرالدین شاه شیوه‌ای نو برای دم‌کردن چای رونق گرفت

امیرکبیر در زمان صدارت خود برای اولین بار ساخت سماور را در ایران راه‌اندازی کرد و این‌گونه شد که مردم چای را روی سماورهای ذغالی دم می‌کردند. دم‌کردن نوع ذغالی آن‌چنان عطر و طعمی ‌به چای می‌داد که کم‌کم قهوه‌خانه‌های ایران نیز این مدل را جایگزین مناسبی برای قهوه دیدند و سرو این دمنوش در اولویت قرار گرفت.

داستان ورود چای به ایران

قبل از سال 1280 هجری شمسی، در ایران کشت چای رواج نداشت و ایرانیان در دوران باستان و تا پیش از دوران صفویه، به جای چای، قهوه می‌نوشیدند. به همین دلیل، چایخانه‌های امروزی همان نام سنتی خود یعنی “قهوه‌خانه” را حفظ کردند. همچنین گفته شده است که با آمدن چای، قهوه هم در جمع ایرانیان، به فراموشی سپرده شد.

با استناد به منابع تاریخی، می‌توان گفت که انتقال چای از جاده ابریشم توسط چینی‌ها آغاز شد و به تدریج تولید و کشت چای در کشورهای دیگر نیز متداول شد. در هندوستان، تولید چای در دوره حکومت بریتانیا رونق یافت و این کشور به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چای در جهان تبدیل شد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *