نیاز مشاغل، برترین سامانه ثبت آگهی و تبلیغات مشاغل در کشور
نیاز مشاغل، برترین سامانه ثبت آگهی و تبلیغات مشاغل در کشور
ویتامین A در سلامت بدن

کاربرد ویتامین A در سلامت و بازسازی بدن چیست

کاربرد ویتامین A در سلامت و بازسازی بدن چیست

کاربرد ویتامین A در سلامت و بازسازی بدن چیست، ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی و یک ماده مغذی ضروری برای انسان است که در سبزیجات زرد و نارنجی به وفور یافت می‌شود. در این مقاله از سایت نیاز مشاغل قصد داریم در مورد نقش ویتامین A در بدن صحبت کنیم.

از جمله خواص ویتامین A می‌توان به تولید و فعالیت گلبول‌های سفید خون، بازسازی استخوان و سلامت پوست و مو اشاره کرد.

ویتامین A که رتینول نیز نامیده می شود به طور طبیعی در غذاهایی که می خورید وجود دارد و همچنین می تواند از طریق مکمل هایی از قبیل قرص مولتی ویتامین نیز تامین شود. این ویتامین برای سلامت بینایی، پوست، استخوان ها و سایر بافت های بدن مفید است. ویتامین A اغلب به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و با آسیب سلول مقابله می کند.

ویتامین آ برای چشم

عملکرد ویتامین A در سلامت بدن

ویتامین آ برای فعالیت سیستم بینانی مورد نیاز است، در چشم ها شکلی از ویتامین A که به آن رتینال(Retinal) گفته می شود با پروتئینی به نام آپسین(Opsin) ترکیب می گردد که وظیفه این پروتئین جذب نور و تشخیص رنگ ها و بهبود دید در شب و محیط های تاریک است. به همین جهت کمبود ویتامین آ باعث بروز مشکلاتی در بینایی می گردد. مشکلاتی از قبیل تاری دید، شب کوری، دوبینی، آب مروارید همگی می توانند ارتباطی با کمبود ویتامین A داشته باشند.

نیاز روزانه بدن به بازسازی با ویتامین A

نوزادان تا 6 ماهگی 400 میکروگرم، نوزادان 7 تا 12 ماه 500 میکروگرم، کودکان 1 تا 3 سال 300 میکروگرم، کودکان 4 تا 8 سال 400 میکروگرم، کودکان 9 تا 13 سال 600 میکروگرم، پسران نوجوانان 14 الی 18 سال 900 میکروگرم، دختران نوجوان 14 الی 18 سال 700 میکروگرم، مردان بزرگسال(19 سال به بالا) 900 میکروگرم، زنان بزرگسال(19 سال به بالا) 700 میکروگرم، زنان باردار 700 میکروگرم و زنان شیرده به 1200 میکروگرم ویتامین A در روز نیاز دارند.

خواص ویتامین A

علائم کمبود ویتامین A:

  • کمبود ویتامین آ سبب خشکی، التهاب، خارش پوست و سایر بیماری های پوستی می شود.
  • کمبود ویتامین آ باعث افزایش جوش و کنه بروی پوست می گردد.
  • کمبود ویتامین آ در کنار سایر مواد مغذی باعث بروز شوره سر و خشکی موها می شود.
  • کمبود ویتامین A باعث کاهش قدرت ایمنی بدن و ابتلای مکرر به بیماری ها و عفونت ها می شود.
  • همچنین کمبود این ویتامین سبب بروز مشکلاتی در بینایی از قبیل شب کوری، تاری دید، دوبینی، زخم در قرنیه و غیره

ویتامین A در چه غذاهایی وجود دارد

اشکال اصلی ویتامین A در رژیم غذایی انسان از محصولات حیوانی، غذاهای غنی شده و مکمل‌ها به دست می‌آید. کاروتنوئیدها نیز به طور طبیعی در غذاهای گیاهی یافت می‌شوند. غنی‌ترین منابع رتینول عبارتند از: گوشت اعضای بدن، مانند جگر ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و…

vitamine a

پیشگیری از سرطان با مصرف ویتامین آ

از دیگر فایده ویتامین A در بدن میتوان به پیشگیری از سرطان اشاره کرد.دریافت ویتامین آ به لطف توانایی کنترل سلول های بدخیم در بدن، می تواند به درمان چندین نوع سرطان کمک کند. در حال حاضر می دانیم که اسید رتینوئیک (retinoic acid) نقشی مهم در درمان سرطان دارد.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *